Ukrajina:
cesta do minulosti?
Vždycky mě
lákalo objevovat nové věci. Především jsem chtěl cestovat, ale nebyl na to čas
a už vůbec ne prostředky. Jakmile děti odrostli, koupil jsem motorku a vše se
rázem změnilo. Nyní, v rámci omezených prostředků a hlavně mimopracovního
času, si můžu plnit své sny a představy.
Jeden takový
sen byl navštívit Ukrajinu, nebo alespoň tu část země, která kdysi patřila
Československu. O Ukrajině jsem viděl mnoho dokumentů a slyšel hotové zkazky od
sousedky, která pochází z Mukačeva a také od motorkářů, kteří tuto zemi
navštívili. O to bylo vše silnější a já doslova hořel touhou Ukrajinu poznat.
Podle vyprávění by to mohla být „cesta
do minulosti“, ale není nic lepšího, než se o tom přesvědčit sám.
Tento rok
jsem už měl jednu expediční cestu s přáteli za sebou, a to do Bulharska,
proto bylo těžké najít parťáka, který by takovou poznávací cestu absolvoval
semnou. Rozhodl jsem se pro krajní řešení a oslovil motorkáře na různých
facebookových stránkách. Dlouhou dobu se nikdo neozval, pouze zvednutý palec
(like) utvrzoval o aktuálnosti inzerátu.
Nakonec se
čekání vyplatilo a jeden motorkář se mi ozval – Petr Procházka. Zkušený
matador, který už na Ukrajině byl. Prý si tam udělal spoustu přátel a rád by se
s nimi opět setkal. Potěšila mě jeho zpráva: „Pokud tam opravdu chceš jet, a nikdy jsi tam nebyl, rád Ti udělám
doprovod.“
Taková
nabídka se samozřejmě neodmítá, zvláště, jde-li o člověka, který už má nějaké
zkušenosti. Může mi ukázat místa, která bych sám nenašel.
Domluvili
jsme si schůzku v Jedovnici. Setkání u restaurace Barachov na břehu
rybníka Olšovec proběhlo nad moje očekávání. Na malém skútru přijel sympatický
mladík, plný elánu a hned z prvních slov bylo jasné, že si budeme rozumět.
Vzájemně jsme se podělili o zkušenosti a zážitky, abychom zjistili, co můžeme
jeden od druhého očekávat. Než došlo k rozloučení, musel jsem se zeptat:
„Ty pojedeš na tom skútru?“
„Neee, já mám ještě Stroma (Suzuki V Strom 650), ale nejraději bych na tom skútru fakticky
jel,“ odpověděl s úsměvem.
Následující
dny proběhlo velké plánování. Do odjezdu zbývalo pár dní a já sháněl ukrajinské
peníze, třídil věci, které jsem považoval za potřebné a pečlivě připravoval
motorku na dlouhou cestu. Petr posílal po messengeru odkazy na různá místa,
která bychom mohli navštívit a také videa z vlastního archívu. Znásobil
tím ještě větší zvědavost.
Konečný plán
cesty zněl: Co nejdříve se dostat za hranice a pak můžeme jet tam, kam nás to
potáhne. Zkrátka, bez nějakého konkrétního plánu, mimo návštěvy Petrových
přátel v Koločavě. Uznal jsem, že to tak
bude vlastně nejlepší. Naplánovat cílovou destinaci a jak a kdy se k ní
nebo z ní dostaneme, bude záležet už jen a pouze na nás.
Ačkoli Petr
nesouhlasí s onačením „expedice“, bohužel mě nic jiného nenapadá. Ono, pro
mě samotného je expedicí každá cesta za poznáním. Snad jednou, až budu mít
naježděno tolik co On, bude to možná pro mě také „pouze“ vyjížďka, jako je to
teď pro Petra. Ale přiznejme si, pořád je co objevovat.
Po České
republice toho mám najeto jako málokdo, ať už na motorce, tak v rámci
zájezdů a rodinných dovolených, přesto je stále mnoho míst, která jsem ještě
nenavštívil. Je pravda, že v případě delších vyjížděk, na několik dnů
v kuse po České republice, bych už s označením „expedice“ opravdu
váhal. Ona jedna expedice tady už byla v roce 2016. To jsme objížděli
hranice a nedokážu si momentálně představit, na jaké téma by mohla být případná
další.¨
Snad mi Petr
promine, když budu psát tuto expedici podle svých pocitů, které jsem prožíval a
jaké postřehy a zážitky v mé mysli zůstaly.
Den první
Rozjedu se k Prostějovu
a tam najedu na D1. Zastavím až na určeném místě v Brně. Sluníčko krásně hřeje, proto sundám bundu a
pohodlně se usadím do stínu na chodník. Volnou chvíli krátím surfováním po
internetu v mobilním telefonu.
Zhruba po 20
minutách se objeví Petr a ihned se omlouvá. Doladíme několik maličkostí, jako
je maximální rychlost, kterou pojedeme, a signály, kdyby jeden z nás cokoli
potřeboval. Pak nasedneme na motorky a vydáme se po D2 na Bratislavu.
Cesta ubíhá
rychle. Žádný závratný provoz. U Bratislavy odbočíme na Rajku, kde přejedeme
státní hranice a ocitneme se v Maďarsku. Zde najedeme na dálnici
s označením M1.
Petr mi před
odjezdem poslal potvrzení o zaplacení dálniční známky. V Maďarsku se dálniční
poplatky týkají i motocyklů a v přepočtu to dělá něco kolem 130 Kč na
deset dnů. Maďarská dálniční známka je elektronická, tzv. e-vigneta. Známka se
dá koupit na internetu nebo u kterékoli benzinové pumpy. Potřebná je pouze
registrační značka, kterou zadají do systému. Při policejní kontrole tak lehce zjistí,
jestli je zaplacená nebo si pouze ověří její platnost.
Před Győrem předjíždím
Petra, abych mu naznačil, že potřebuji dotankovat. Moje motorka má dojezd 300
km a už dlouho jsem neviděl žádnou benzinku. Nerad bych skončil někde viset na
dálnici a pak čekat, až mě někdo „zachrání“. Sjedeme z dálnice a zastavíme
u nákupního domu Tesco, kde je i Schellka.
V Maďarsku
není na dálnicích tak hustá síť benzinových pump, jako jsme zvyklí v Česku.
V Česku je benzinka po pár kilometrech a skoro u každého odpočívadla. Tady
v Maďarsku, když už narazíme na odpočívadlo, tak je vybaveno pouze
toaletami a pitnou vodou. Někde mají dokonce sprchy pro unavené řidiče, kteří
potřebují spláchnout prach z cesty, ale benzinka nikde.
Po doplnění
nádrží, se opět vracíme na dálnici. Cestování po Maďarsku je šíleně únavné a
nudné. Je to tu samá rovina, kam až oko dohlédne. Dokonce se chvílemi zdá, že
vidím zakřivení země. Jediné, co momentálně můžu obdivovat, jsou polní plodiny,
které se střídají v nepravidelných intervalech. Nevidím ani les, který by
alespoň trochu narušil reliéf krajiny.
Zhruba po 60
km jízdy u města Tatabánye vidím po levé straně konečně nějaký kopec. Jde o zelenou
vyvýšeninu Gerecse. Je to část pohoří Transdanubia, rozkládající se na ploše
850 km² mezi městem Tatabánya a řekou Dunajem s nejvyšší bodem Nagy-Gercse
(634 m). Součástí pohoří, je i vápencová hora osazená mytologickým ptákem a zároveň
státním symbolem Maďarska – Turulem. Zrovna pod ním projíždíme, vypadá opravdu
majestátně.
Turul – je
vlastně altajský lovecký sokol (raroh velký nebo altajský). Podobnou sochu
Turula, lze spatřit v Budapešti na Budíně u brány vedoucí na nádvoří
královského paláce. Dále na sloupech Mostu svobody (mylně označované za
habsburské orlice) nebo také v areálu hradu Palanok v Mukačevu
(Ukrajina). Pták se vyskytuje i na špercích maďarských nomádských bojovníků.
Maďarští bojovníci měli na přílbách tzv. rarotol, což je pero z křídla
raroha.
Před
Budapeští provoz houstne. Abychom se vyhnuli centru města, najedeme na východní
okruh značený M0, který opustíme u Mogyoródu. Mogyoród je znám především
milovníky Formule 1 a GP 2, protože se tu nachází závodní okruh Hungaroring.
Závodní okruh
sice nevidím, ale vidím, že se napojujeme na dálnici M3. Pokračujeme dál nudnou
jízdou až k Dormándu, kde konečně sjedeme na okresku (33). Po necelých 30
km zastavíme v obci Poroszló a hledáme ubytování. Blíží se 19 hodina.
Po chvilce
bloudění narazíme na Tisza lake camping, který je v těsné blízkosti
druhého největšího jezera v Maďarsku - Tisza. Jezero je 27 km dlouhé s
průměrnou hloubkou 1,3 m. V nejhlubším místě bylo naměřeno 17 m.
Kemp má bránu
mezi rodinnými domy, kde zaparkujeme. Než najdu v tankvaku doklady, Petr
schází z prudkého kopce ke karavanu, u kterého je pod plátěným přístřeškem
stoleček a za ním sedí postarší žena. Než k nim přijdu, je vlastně všechno
domluvené. Stačí vyplnit ubytovací formulář, zaplatit pobyt a vybrat si místo
pro stany. Ještě se zeptám na restauraci. Bohužel v kempu nic takového
není, ale pokud máme zájem, obchod je nedaleko. Ten má však otevřeno pouze do 19
hodin, což je za 5 minut. Dnes tedy budeme bez občerstvení, a to jsem se těšil
na točené pivo.
Opatrně
sjedeme z kopce a zamíříme k maringotkám uprostřed kempu. Vypadá to,
jako by se tu tábořil nějaký cirkus. Kolem maringotek sedí rekreanti a živě
rozmlouvají, děti kolem nich pobíhají v plavkách a my se snažíme dostat
k plotu, abychom měli kde rozvěsit propocené prádlo. Vybereme plácek za
jednou z maringotek v blízkosti stanového přístřešku s lavicemi.
Ihned si jednu lavici přivlastníme.
Petr postaví
stan, vezme použité spodní prádlo a hledá umývárnu, aby ho mohl vyprat, zatímco
já vařím polévku ze sáčku. Jakmile se Petr vrátí, vystřídáme se. A vezmu
s sebou propocené termo prádlo, také zaslouží vyprat.
Umývárna se nachází
pod jedním z rodinných domů, u kterých jsme parkovali při příjezdu. Jsou
tu sprchy, umyvadlo s tekutým mýdlem a dokonce pračka. Jen škoda, že u ni
neleží krabice s pracím prostředkem. Musím si nějak poradit, proto
napustím plné umyvadlo a místo pracího prášku použiji erární tekuté mýdlo.
Mokré prádlo pak rozvěsíme na plot za stany.
Den druhý
Probouzím se
brzy, kemp ještě spí. Vylezu ze stanu, abych zjistil, jaké nás čeká počasí a
obloha slibuje nádherný den. Snad tomu tak opravdu bude. Na plachtě, kterou jsem
přikryl motorku je rosa, takže je zcela zbytečné zkoušet, jestli máme prádlo
suché. Zajdu si do umývárny a naberu vodu na kávu. Netrvá dlouho a kemp se začíná
probouzet. Když se vracím k našemu tábořišti, už z dálky vidím Petra, jak
leze ze stanu a pohmatem zkouší, co je na plotě suché.
„Máš mokrou garáž čeče,“ zavtipkuje Petr s ukazováčkem směřujícím na moji motorku.
Stáhnu
plachtu z motorky, vytřepu ty největší kapky rosy a vystavím ji chabým
paprskům slunce na plot vedle našeho prádla. Poté otevřu paštiku a namažu ji na
chleba, který vezu ještě z domova. Když otírám ostří nože, pořežu se na
ukazováčku pravé ruky. Krev z rány okamžitě stéká po dlani a já se
ksichtím bolestí. Petr vyhrabe z lékárničky náplast a ránu přikryje. Řez
je na místě ohybu, to se bude blbě hojit.
Po snídani
zbytek paštiky vyškrábu na trávník, pro psa, který tu pobíhá okolo nás. Vrátíme
lavičku na původní místo a sbalíme věci. Bohužel termoprádlo je stále mokré a tak
musím vytáhnout náhradní. Přitom sleduji Petra, jak si do víka top casu přivře svůj
ručník a ponožky, prý to tak nejlíp a nejrychleji uschne. Sice to za jízdy bude
vypadat, jako by tam měl zavřeného strýčka Fida, ale je to praktické. Pochválím
nápad a přivírám i já na své motorce prádlo do víka top casu.
Před odjezdem
si všimneme, jak mezi stromy za kempem prosvítá zajímavá stavba, co vypadá jako
rozhledna.
„Jedeme tam,“ zazní téměř současně.
Zastavíme
před železnou bránou Ekocentra (Tisza – Tavi Ökocetrum), jejíž součástí je i 30
m rozhledna, kterou jsme viděli z kempu. Na informacích se dozvídáme, že
Ekocentrum nabízí prohlídku fauny a flory, největší akvárium v Evropě, 3D
zážitky (bouřka na jezeře nebo tah ryb), skleněný tunel pod vodou, kde je možné
pozorovat ryby, vydry nebo lovícího ledňáčka. Bohužel na to nemáme čas, vstupné
zahrnuje všechny atrakce a není zrovna levné. Nejde koupit pouze vstupenku na
rozhlednu, proto raději odjíždíme.
Vrátíme se na
dálnici M3 a čeká nás zhruba 200 km k Ukrajinským hranicím. Je nádherný
den, počasí nám opravdu přeje. Během jízdy můžeme opět pozorovat pouze plodiny
na místních polích. Všiml jsem si, že tu na východě pěstují i melouny.
Nejraději bych zastavil a jeden vzal s sebou, na osvěžení.
Na 206
kilometru zastavíme na odpočívadle. Je to klasické odpočívadlo s toaletami
a pitnou vodou. Toalety jsou však v takovém stavu, že je lepší vykonat
potřebu někde venku do příkopu. Není tu ani žádný vzrostlý strom, pod který by
se dalo schovat před ostrými paprsky slunce. Zkontroluji olej v motoru a
pokračujeme dál.
Dálnice končí
kruhovým objezdem u města Nyírmada. Zde se dáme po jedenačtyřicítce na
Vásárosnamény a odtud je to na hranice s Ukrajinou pouhých 20 km. Musím říct,
že je to příjemná změna, když nejedeme po dálnici. Bylo to opravdu úmorné
cestování.
Přijíždíme
k hraničnímu přechodu Beregsurány. Máme štěstí, nebudeme dlouho čekat. Zastavíme
za bílou plně naloženou dodávkou, před kterou stojí pouze jedno osobní auto. Za
chvíli jsme na řadě, ale musíme počkat, než se voják rozhodne otevřít závoru.
Jakmile voják
uzná za vhodné, že jsme už „dozráli“, obejde nejprve Petrovu motorku a pak
moji. Každému dá do ruky lístek (bumážku) s vepsanou registrační značkou.
Ještě než opustíme
prostor před závorou, Petr mi sdělí instrukci:
„Ten papírek musíš mít orazítkovaný na obou stanovištích, které
projedeš, a pak ho zase odevzdáš u závory na druhé straně. Neboj, drž se mě a
dělej to, co dělám já.“
Moc dobře si
uvědomuji, že já jsem ten, kdo jede na Ukrajinu poprvé. Musím si dávat pozor a
všechno bedlivě sledovat.
Voják nás
popohání, ať projíždíme rychleji, ale ještě než dojedu k první budce, už
mě volá celník s cigaretou v puse, abych zastavil nejprve u něj. Petr
pokračuje dál a zastaví až u budky. Takže plán, abych Petra sledoval a dělal to
co On, nevyšel. Začínám být nervózní.
„Ščo ty potrapljaješ?“ zeptá se komisně a ukazuje na top case.
„Vezu jen osobní věci, nic navíc,“ odpovím a
otevřu top case. Chlápek se podívá a cosi zabrble. Pak naznačí, abych top case zase
zavřel a jel k budce. Jako na naschvál mi nejde top case zavřít, což mě
znervózní ještě víc, a aby toho nebylo málo, mám problém posbírat rukavice s
přílbou.
„Bystro, bystro, davaj!“ popohání mě v ruštině.
Konečně stojím
u první budky a vložím doklady do okýnka, včetně papírku, co jsem dostal u
závory. V budce sedí ženská s přísným pohledem a přebírá podávané
doklady. Mezitím se Petr přesunul k druhé budce a čeká na odbavení.
„Pjervyj raz v Ukrajině?“ vyruší mě ženská v okýnku.
„Tak,“
souhlasně přikývnu.
Ženská
listuje v pase stránku po stránce a nakonec mě zaskočí, když požádá o
další doklad. Moc tomu nerozumím, občanka přeci není doklad k cestování,
ale ženská naléhá o to důrazněji. Rezignuji a vytáhnu občanku z tankvaku. Pozorně
porovná fotografie na občance i v pasu a pak mi doklady vrátí s ledovým
výrazem v tváři. Najednou se okýnko zavře, aniž by zabučela.
Oddychnu si,
ale stále mám obavy, co bude následovat. Přesunu se k druhé budce, přitom pohledem
sleduji Petra. Ten je už odbavený a čeká na mě opodál. Vložím doklady do okýnka,
naštěstí zde je procedura rychlejší. Pouze listování v pasu a zápis do
počítače. Pak můžu jet k Petrovi.
„Máš všechno, cos jim dal?“ zeptá se starostlivě. Přikývnu a
schovám doklady do tankvaku.
„A co razítka a podpisy v papírku? Ten musíš odevzdat tam, u
závory,“
doplní a ukáže k nedaleké závoře.
„Mám vše, hlavně ať už jsme odtud pryč.“
Nasadím přílbu
a popojedeme k poslední překážce, která nás dělí od Ukrajiny. Předáme
papírky (bumážky) vojákovi a ten nás konečně vypouští z jámy lvové.
Zastavíme asi po 100 m, kousek před první benzinovou pumpou na Ukrajině, už si
můžeme oddychnout.
Od benzínky se
k nám blíží nějaká žena. Oba si shodně myslíme, že je to holka lehkých
mravů, navíc když po chvíli zastaví a mává na projíždějící auto, které přejelo
hranice hned po nás. Pak zůstane stát jako by čekala, kdy pojede další. Asi za
pět minut zastaví dodávka, ale podle vítání se s řidičem, to vypadá na
známého než na kunčafta. Tak jsme se spletli.
Nasedneme na
motorky a pomalu se rozjedeme. Zpozoruji první ukazatel, který ještě není v azbuce.
Oznamuje vzdálenost k Mukačevu 32 km a Užgorodu 72 km.
Následuje
obec Astei. Architekturou se domy hodně podobají těm našim. Prostě normální
vesnice jako každá jiná. Mezi třetím a čtvrtým domem na začátku obce po levé
straně ulice, mě zaujal hřbitov. Normálně bych ho projel bez povšimnutí,
protože vypadá jako obyčejná zahrada, s klasickou bránou pro vjezd
automobilů, ale na poslední chvíli jsem koutkem oka zahlídl těch 15 – 20 hrobů,
krčících se ve vysoké trávě.
Skoro před
každým domem stojí vzrostlý strom, pod jehož stínem je umístěna lavička. Tu a
tam sedí stařenky v šátcích a sledují dění na silnici. Je to stejné, jako
jsem viděl v Rumunsku.
Následuje
Beregovo a zhruba po 15 km nezastavíme na stopce před železničním přejezdem,
tak jak by se mělo, což se nám později vymstí. Vjedeme do Chustu a nedaleko
centra města slyším charakteristický zvuk policejního auta. Megafon na vozidle
zavelí, abychom zastavili u krajnice. Zastavíme u nějakého nákupního domu, tak
abychom netvořili překážku, a policejní auto zastaví před námi. Z vozidla
vylezou dva policisté. Jeden vtáhne Petra do auta, zatímco druhý směřuje ke mně
s nataženou pravicí.
„Gavariš pa rusky?“ zeptá se policista.
„Da, němnožko. No panimáju charašo, gavariť složněje.“
Přátelsky se
představí a vyzvídá, co tu děláme, kam jedeme a také zabrousí s dotazy na
rodinu či zaměstnání. Nezapomene se zeptat na výši našeho platu. Myslí si, že
v České republice bereme statisíce, čemuž se posměšně ušklíbnu a vrátím
jeho domněnky zpátky na zem. Vysvětlím mu, jaký je průměrný plat a jaký je ten
reálný.
Když se během
rozhovoru zeptám, jestli je nějaký problém, odpoví záporně a okamžitě změní
téma. Přesto mi neustále vrtá hlavou, co tam ten druhý policajt s Petrem v autě
probírá. Třeba chce kšeftovat, napadá mě.
Asi po 20
minutách propustí Petra z auta. „Můj“ policajt se rozloučí, popřeje mi
šťastnou cestu a kvapem odjedou pryč.
„Tak kámo,“ začne Petr tajemně, „to nám
to hezky začíná.“
Policista
v autě, chtěl po Petrovi 100 euro za každého, za tu stopku u přejezdu.
Naštěstí je Petr v takových situacích zběhlý a nakonec to usmlouval na 50
euro za oba dohromady.
Na Ukrajině
policisté nesmějí ukládat pokutu na místě. Správně musí sepsat o incidentu
protokol a předat jej na příslušný soud, který rozhodne o její výši. Samozřejmě
si vyhlíží cizince, co chtějí pokračovat v cestě a veškeré „pokuty“ jim tak
jdou do vlastních kapes. Nikdo nechce strávit několik dní v jednom městě,
aby čekal na ortel, který stejně nebude příznivý. Takže, ten, kdo tyto praktiky
zná, smlouvá a hodně vysmlouvá, ale kdo to nezná, zbytečně zaplatí. Naštěstí to byl Petr, kterého vzali do auta,
kdyby vzali mě, asi bych se mohl otočit a jet zpátky bez peněz domů.
Trochu
posmutnělí, pokračujeme v naši expedici po Ukrajině. Musíme být opatrnější
a dodržovat vše, co se dá a jak se má. Je to předsevzetí trochu svazující, ale
pokud nechceme platit, nic jiného nám nezbývá.
Abych tolik
nemyslel na zúžený rozpočet, sleduji místní holky. Musím uznat, že Slovanky
jsou opravdu nejkrásnější holky na světě. Tady na Ukrajině, ač je bída, všechna
děvčata jsou oděna v čistých, moderních a krásných šatech. Nikde, ani
koutkem oka jsem nezahlídl děvče, které by nebylo perfektně upravené. Některé
naše holky by se mohli stydět.
Vzpomínám si
na léta minulá, kdy v Olomouci měli posádku ruští vojáci. Vždy, když jsem
přijel na nádraží, bylo poznat, že je v blízkosti ruská žena. Byly totiž
až nechutně naparfémované pronikavou sladkou vůní. Možná si tímto způsobem
vytvářeli prostor, aby se na ně nikdo nelepil, protože se opravdu každý, kdo prošel
kolem, odvrátil a raději se jim vyhnul obloukem. Ale to byly Rusky nikoli Ukrajinky.
Tady nic necítím, a když už, tak příjemnou svěží vůni.
Chust opustíme
severovýchodním směrem, proti proudu řeky Rika. Rika odvádí vodu z Karpat.
Má délku něco málo přes 90 km a u Chustu se vlévá do Tisy. V některých
místech dosahuje šířky až 40 m. Občas je přemostěná úzkými dřevěnými zavěšenými
lávky, ale nechybí ani klasické silniční betonové. Silnice kopíruje její úžasné
meandry takřka po celé délce jejího toku.
Rovinatá
krajina se postupně mění na hory a obdivujeme krásnou nedotčenou přírodu. Občas
mineme pasoucí se krávy, které nikdy nezapomenu pozdravit mávnutím ruky. Ani
nevím, jestli to Petr vidí ve zpětném zrcátku, ale kdykoliv to gesto udělám,
nereaguje.
Projíždíme
vesnicemi, které se zdají nekonečně dlouhé, ale to jen protože jsou stavěné
podél silnice nebo podél řeky. Vlastně nemají žádné postranní uličky, a když
už, tak velice krátké. Další výstavbě brání svahy kopců.
Mižhirja –
můžeme přeložit jako Mezihoří. Dříve Volové Pole. Je to okresní město ve
středním Zakarpatí s 10 000 obyvateli. Rozkládá se mezi poloninami Borzava
a Krásná, a je to významné turistické centrum. V centru města se nachází
několik zajímavých kostelů, například nový dřevěný kostel Vzkříšení páně
postavený v roce 2006, pravoslavný kostel sv. Petra a Pavla nebo kostel
sv. Archanděla. Nedaleko města je lyžařské centrum Makovica s lanovou
dráhou. Lanovka bývá v provozu po celý rok. Jsou tu i minerální prameny.
Nejznámější pramen Sojmy je asi 8 km daleko. Minerální pramen má i Mižhirja ve
svém znaku.
Zastavíme na
okraji města u benzinové pumpy. Potřebuji natankovat tak najedu rovnou ke
stojanu. Sundám tankvak, otevřu nádrž a zasunu pistoli. Ať mačkám, jak mačkám,
nic neteče. Od vchodu do prodejny na mě volá chlap, abych vrátil pistoli do
stojanu, a hned položí otázku, kolik benzínu budu brát.
„Polnyj bag,“ odpovím. Chlap zaběhne zpátky do prodejny a přes výlohu pokyne,
abych začal tankovat. Sundám pistoli ze stojanu a nyní už potřebná tekutina
teče. Jakmile je nádrž plná, vrátím pistoli do stojanu a jdu zaplatit. Vytáhnu
z peněženky 200 hřiven a podávám je prodavači. Ten div nevyletí
z kůže, až se sám leknu, co se stalo.
„U menja nět krichitnich,“ odpovídá nešťastně. Nechápu, jak
je možné, že na benzince nemají drobné? Naštěstí tu mají terminál a můžu
zaplatit kartou, jinak nevím, kam bych šel rozměnit, kdyby to kartou nešlo.
Petr se
usmívá a vysvětluje: „Ty máš jen
dvoustovky? To je stejný jako bys šel pro jeden rohlík s tisícovkou, taky
ti to nikde nerozmění. Co nejdřív, jak to půjde, se toho zbav!“
To je rada
nad zlato. Jak se toho mám zbavit, když ani na benzince to nerozmění? Tak hold
zaplatím za ubytování a oni ať si s tím dělají, co chtějí, jinak budeme
spát zadarmo.
Naproti
benzinky stojí hotelový komplex Trembita. Je tu všechno ze dřeva a prý je to
jedna z nejvyhlášenějších turistických destinací.
„Většina motorkářů, kteří zavítají do těchto končin, se ubytují
právě tady,“ dodává Petr.
Motel
Trembita, je třípodlažní dřevěná budova s devíti pokoji zdobené přírodními
dřevinami a ručně vyráběným dřevěným nábytkem. Každý pokoj má kabelovou
televizi, lednici a vlastní koupelnu. U hlavní budovy stojí dvoupodlažní chata
se šesti pokoji. Hotel nabízí mimo internetu, bar, restauraci, dvě sauny,
zastřešený gril, terasu, dětské hřiště a hlídané parkoviště.
Trembita je
dřevěný hudební nástroj. Vyrábí se z dlouhého rovného kusu dřeva borovice
nebo smrku. Údajně je nejlepší takový, který byl zasažen bleskem. Trembita byla
používána hlavně v horských oblastech a sloužila k oznamování úmrtí,
pohřbů a svateb, ale především k nahánění ovcí v zalesněných horách.
V dnešní době můžeme trembitu slyšet při vystoupení ukrajinských
folklorních skupin a mnoho hotelů, penzionů nebo restaurací v tomto kraji
nese její jméno.
V recepci
nás přivítají dvě sympatické mladé recepční, které později potkáváme i v restauraci
jako číšnice. Chtějí naše doklady, ale po zjištění, že potřebné informace
nejsou v azbuce, začnou trochu panikařit. Nakonec se nabídnu a přihlašovací
lístky vyplním sám. Petr se jen usmívá a kroutí hlavou, jak mi ta azbuka pořád
krásně jde. Holky jsou rády a po všech formalitách nás jedna z nich uvede
do pokoje v prvním patře. Ještě před odchodem se zeptá, jestli budeme ráno
snídat a odejde zpátky za kolegyní.
Jakmile
vybalíme a dáme se trochu dohromady, sejdeme dolů do restaurace. Původně jsme
chtěli sedět venku v přístřešku, ale bohužel nás tam nikdo neobsloužil.
V restauraci jsme sami. Chceme se najíst a hlavně ochutnat zdejší točené pivo.
Petr nejprve objednává kvas.
Pod pojmem
„kvas“, by člověk čekal něco jako burčák, ale tady nám přináší nealkoholický
nápoj černé barvy. První hlt je nepopsatelný a zvláštní chuť se rozkládá na
jazyku, ale po pár dalších hltech si na tu chuť člověk zvykne a nakonec kvas zachutná.
Nenapadá mě přesné přirovnání, ale hodně vzdáleně by to mohlo připomínat
kofolu. Kvas se vyrábí zkvašením černého chleba, kvasnic, mouky a cukru. Má prý
dokonce léčivé účinky.
Po každé
objednávce se těším na další, protože mladá a velmi hezká servírka kdykoliv nám
něco donese, prohlásí ukrajinsky: „Buď
láska,“ což v češtině znamená prosím. Z úst mladé slečny
s milým úsměvem to zní, jako by opravdu chtěla, abychom jí milovali, a tak
zůstáváme do pozdních hodin a neustále objednáváme jak jídlo, tak pití. Navíc
ke každému jídlu dostáváme malého panáka vodky.
Den třetí
Probouzí nás
cinkot kravského zvonu. Mižhirja vyhání krávy na pastvu. Můj soused má manželku
z Ukrajiny a jednou mi vyprávěl o tom, jak chodil někde u Mukačeva pást
krávy. Ráno, obyvatelé obce vyvedou krávy na náves, kde si je převezme pasáček,
který s nimi vyrazí na pastvu. Mají tam pravidlo, že každý den bude pást
někdo jiný, aby se spravedlivě vystřídali všichni. Jednoho dne přišla řada i na
rodinu mého souseda. Sám se nabídl, protože s krávami jako krmič
v našem družstvu, má mnohaleté zkušenosti. Rodina jej vybavila vydatnou
svačinou a nezbytnou lahví vodky, což souseda potěšilo. Krávy sami poslušně odpochodovali
na pastvinu nedaleko obce. Jakmile došli na místo, začaly se pást a soused
vyhledal místo ve stínu statného stromu. Po nějaké době se začal nudit, a tak
volnou chvíli krátil ochutnáváním nafasované čiré tekutiny do doby, než se sám
umrtvil. Probudil ho cinkot kravských zvonů v době, kdy se slunce sklánělo
k západu. Byl čas odvést krávy k domovu. A protože krávy znaly cestu
domů, dovedly pasáčka souseda na náves, a tam se sami rozešli ke svým domovům. Také
soused našel cestu domů, takže všechno dobře dopadlo. Musím dodat, že se
v tom týdnu soused nabídl ještě jednou a celý popsaný příběh do puntíku
zopakoval.
Postupně
sbalíme věci a odnášíme je k motorkám. V rohu parkoviště se krčí postarší
muž zabalený v dece s horkým čajem v ruce a popotahující z cigarety. Petr
vysvětluje, že je to hlídač parkoviště.
„Aha, zdejší kamerový systém,“ odtuším. Nezávidím tomu muži jeho
práci ani za mák. V recepci zaplatíme za ubytování, rozloučíme se a tady naposledy
uslyším příjemné: „Buď láska!“
Ještě než
opustíme Mižhirju, zastavíme se v místním koloniálu. Je to malinký obchod s pultovým
prodejem. Koupíme, jak my na Moravě říkáme, „štanglu“ salámu podobný vysočině,
pečivo a vodu v pet láhvi.
Asi 7 km
kopírujeme řeku Volovec, pak odbočíme na Siněvir a pomalu stoupáme po
vrstevnici hory. Silnice je plná výtluků a hlubokých děr, musíme jet pomalu se
zvýšenou opatrností. Zastavíme těsně pod vrcholem hory, kde stojí hotel
Kamyanka a nějaký nový pravoslavný kostel. Nacházíme se v průsmyku Siněvir
(Siněvirský pereval), který je vůbec nejkrásnější v ukrajinských Karpatech
a zároveň vstupní bránou do Siněvirského národního parku.
Siněvirský
národní park se rozkládá na 40 000 hektarové ploše a řadí se mezi
nejnavštěvovanější oblast Ukrajiny. Parkem protéká dravá horská řeka Terebla,
místy je možné spatřit její mohutné peřeje.
Park je také domovinou medvědů, vlků, rysů a jelenů evropských. Nalézá
se zde mnoho zajímavých turistických cílů. Například Siněvirské jezero, které
největším přírodním jezerem Zakarpatské Ukrajiny. Název jezera prý vznikl podle
pověsti:
Mladý chudý horal jménem Vir, se zamiloval do krásné bohaté dívky
Siň. Její rodiče však nepřáli lásce a nechali mladého horala zabít. Siň nad
jeho hrobem tak dlouho plakala, až vyplakala celé jezero slz.
Ostrov, který
se nachází uprostřed jezera, má symbolizovat zbytek mohyly Virova hrobu. Ve
skutečnosti jezero vzniklo sesuvem půdy během zemětřesení před více jak
10 000 lety. U jezera stojí dřevěná plastika zobrazující horalku Siň a
pastevce Vira.
Stojíme na
malém parkovišti, kde se neustále střídají auta po krátkých nepravidelných
intervalech. Turisti zde zastaví, aby si mohli zakoupit suvenýry nebo
občerstvení z dřevěného stánku stojící na okraji hory. Za neustálého cvakání fotoaparátů a obdivného šeptání
„jaká je to nádhera“ můžeme shlížet
do údolí na obec Siněvir a řeku Tereblu. Na severu se tyčí hora Kajmanka (1578
m), na jihovýchodě Strimba (1719 m), na jihu hřbet Ovčáckého vrchu a na západě
masív poloniny Boržava. Pokud bychom vyšli na vyvýšeninu nedaleko parkoviště,
mohli bychom spatřit poloniny nad Koločavou.
Zaujali mě
někteří jedinci, kteří se nechávají fotit zády ke svahu přilehlé hory. A není
jich zrovna málo. Možná tato hora skrývá tajemný důvod, proč tomu tak je, ale
bohužel jsem nezjistil jaký. Ostatně, já osobně bych se nechal vyfotit spíše s výhledem
do údolí než se zatravněnou plochou za zády. Ale proti gustu…….
Využíváme
příjemného zázemí útulného zastřešeného posezení za stánkem. Vybalím vařič,
abych si mohl udělat kávu. Petr jde koupit vychlazený kvas, pak nakrájí chléb
se salámem. Musím uznat, že kombinace vychlazeného kvasu, salámu s chlebem je
báječná. Během našeho pikniku nasáváme příjemný čistý horský vzduch a atmosféru
veškerého dění. Přes vysokou návštěvnost tu panuje ticho, jakoby všichni měli
úctu k tomuto místu.
Po malé
svačince pokračujeme v objevování ukrajinských krás. Sjedeme vrstevnicí až
k Siněviru, ale nejedeme do města, odbočíme doprava. Držíme se řeky
Terebly. Podél silnice plné děr se pasou krávy. Nedá mi to a zastavím u
krajnice, abych si tu scenérii vyfotil. Petr zastaví asi o 200 m dál. Široká
řeka v údolí, kolem nedotčená příroda a v ní život – pasoucí se
krávy, které jen nechápavě civí a přitom líně přežvykují. Jsem do focení tak zabrán,
až se leknu, když se otočím. Jedna kravka vyšla z křoví a zafuněla mi
přímo do obličeje. Přišla se podívat, kdo to narušuje její teritorium. Hledíme
si do očí, natáhnu ruku a vlídně na ni promluvím. Nabídnutou ruku očichá,
olízne a zase odkráčí do svého keře. Audience skončila.
„Cos tam dělal?“ zeptá se Petr, když se k němu opět připojím.
„Člověče, nedalo mi to, musel jsem to vyfotit. Je to nádhera,“ rozplývám
se.
„A co ta kráva?“
„Ta se přišla podívat, co tam dělám. Možná je to zdejší modelka a
chtěla se nechat vyfotit nebo mě přišla jenom přivítat.“
Asi po
kilometru jízdy opět zastavíme. Tentokrát u jednoho z bunkrů patřící do tzv.
Arpádovy linie. Nad bunkrem je zbudované dřevěné odpočívadlo, které vytváří
dojem nízké rozhledny.
Arpádova
linie byla budována po maďarské okupaci v březnu 1939. Je to stovky
kilometrů dlouhá linie betonových opevnění vedená hřebeny Karpat od Slovenska
přes Podkarpatskou Rus až do Rumunska. Ačkoli se Maďaři snažili okopírovat naše
opevnění vz. 37, kvalita těchto objektů za moc nestála. Jednalo se vlastně o
betonové kostky zapuštěné do země s jednou střílnou. Jak už tvrzení
napovídá, osádka neměla velkou šanci na přežití.
Linie byla
budována jugoslávskými zajatci a nuceně nasazenými dělníky až do roku 1944,
prakticky do zahájení karpatské a dukelské operace. Po prolomení linie Rudou
armádou, 1. čs. Armádním sborem a rumunskou armádou, byla většina objektů
zničena, aby je nemohli využívat ukrajinští nacionalisté tzv. Banderovci.
Jen pro
zajímavost, poslední teroristé v této oblasti byli zlikvidováni až
v roce 1957, takže obava s využíváním bunkrů byla opravdu reálná.
K banderovcům patřil i bratr a synovec známého loupežníka a vraha
československých četníků, Nikoly Šuhaje. Podle dostupných informací, byli
zlikvidováni někdy v letech 1947 – 48, kdy Šuhajův bratr padl v boji
proti NKVD a synovec Vasil spáchal sebevraždu vlastním granátem v obklíčení
policií. Existují i jiné dokumenty, které hovoří o zatčení obou zmiňovaných a
jejich zahynutí v sibiřském gulagu v roce 1955. Pak kde je pravda?
Další zastávka
následuje u dřevěného srubu strážců parku. Za srubem je odbočka
k vorařskému muzeu přehrazená závorou. Musíme požádat správce, aby nám
závoru otevřeli. Ve srubu jsou dva, z nichž jeden umí celkem dobře česky.
Tedy, je to spíše směs češtiny, slovenštiny a ukrajinštiny, ale dobře mu
rozumíme. Požádáme o otevření závory a za malý poplatek (cca 30 Kč) nám bude
vyhověno. Ale ještě před tím následuje výslech.
„Kam jedete, co tady děláte, odkud jste, kolik vyděláváte, kolik
stojí ty motorky…“ a mnoho dalších. Když hovoří, tak nezapomene vždy ukončit
myšlenku větou:
„Je to na p**u!“
„Tady není práce, a peníze taky ne, prostě na p**u.“
Za srubem
stojí motorka, ke které nás zavede. Je to starý Iž někdy z let 1955 – 60
s robustním trubkovým nosičem. Samovýroba od prvního pohledu. Samozřejmě
se s úsměvem zeptám, jestli jde o originál.
„To je na p**u, ale dělal jsem ho sám. Potřeboval jsem převézt
kamna a je na p**u. Přijel jsem tam, naložil kamna, zvedlo se přední kolo a zjistil
jsem, že je to na p**u. S tím jsem nemohl jet. Nosič je těžký a na p**u.“
Petr se
podívá na tachometr, na kterém odečetl najetých něco málo přes čtyři tisíce
kilometrů.
„To je taky na p**u. Mnoho vodky bylo, spadl jsem, rozbilo se to a
teď je to na p**u. Musel jsem to vyměnit. Ale všechno je jinak originál,“ přesvědčuje
důrazně.
Odmontovaný
náhon a odpojená přední brzda ukazuje na podobný osud, prostě to byly dráty na
p**u.
Ještě než
zvedne závoru, pro jistotu se zeptáme, jak je to tady se stanováním. Vysvětlí
nám, že si můžeme postavit stan a rozdělat oheň, kde se nám zlíbí. Zaplatili
jsme, tak si můžeme dělat, co chceme a jak chceme. Upozorní však na medvědy a
vlky.
Stoupáme po
kamenité lesní cestě plné kaluží z dešťů za poslední dny. Po pravé straně
kopírujeme řeku Ozerjance, která je také nazývaná jako Černá řeka z důvodu
vysoké úmrtnosti vorařů v dobách, kdy byla řeka využívána ke splavování
dřeva. Na březích Ozerjanky stanuje několik rybářů zahalených do přikrývek.
Prozrazuje je bíle stoupající dým z ohniště. Mineme staršího cyklistu a
několik pěších turistů. Po nepravidelných úsecích zde mají vybudována
zastřešená dřevěná odpočívadla, vybavená stolem a lavicemi.
Motorky
zaparkujeme u billboardu předpovídající rekonstrukci vorařské klauzury.
Klauzura je splavovací nádrž, což je vlastně uměle vytvořená přehrada pro
regulaci vody, potřebné ke splavování dřeva ve vorech. Většinou bývají sroubené
ze dřeva a hráze jsou chráněny šindelovou střechou. Vorařství se zde provozovalo
až do roku 1956. Hlavní těleso hráze bylo zničeno při povodních, proto je zde
dochováno pouze torzo původní stavby a nádrž v dnešní době vlastně
neexistuje. Původní hráz měla délku 80 m, šířku 5,5 m a výšku 3,5 m.
Podobné
nádrže jsou i u nás, třeba na Šumavě. Těch je tam hned několik a jsou nazvány
jako jezírka: Boubínské jezírko, Jelení nebo Žďárské jezírko. Dále jsou
v Beskydech na území obce Bílá: Čubarka, Kociánka nebo Bedřichův klauz.
V katastru obce Rajnochovice jsou dvě zachovalé klauzy: zrekonstruovaná
klauza na Rosošném potoce a klauza na říčce Juhyni pře silnici na Tesák, která
je zavedena i do Ústředního seznamu kulturních památek ČR.
Nedaleko
klauzule u které stojíme, se dokonce uskutečnil legendární tábor „hochů od
Bobří řeky“ vedený „Jestřábem“, tj. Jaroslavem Foglarem, na jehož místě skupina
nadšenců vztyčila upomínkový totem.
Přejdeme přes
most zatarasený závorou k budově expozice. Momentálně je uzavřená a
v rekonstrukci. U budovy stojí zaparkované auto a na lavičce nervózně
poposedává chlap, zřejmě hlídač. Nespouští z nás zrak, i když se tváří, že
ho vůbec nezajímáme, ale když pokračujeme v prohlídce areálu a směřujeme
k nedaleké studánce, otáčí celým svým tělem tak, aby nás měl neustále
v dohledu. U studánky se zastavíme, protože chci ochutnat pramenitou vodu,
což ale Petr nedoporučuje. Z trčící trubky vytéká průzračná voda a připravený
hrníček láká k jeho naplnění. Navzdory očekávání je voda bez chuti i bez
zápachu. Po pár metrech od studánky zjišťuji, že voda vytékající z trubky
je vlastně povrchová strouha.
Vedle
studánky je uměle vytvořené koryto, kterým se stahovalo dřevo z lesa a
nedaleko na trávě malý vor, pro představu, jak to asi vypadalo, když se tu
normálně pracovalo.
Součástí
areálu je několik malých dřevěných budov a přístřešků. Mě zaujala jedna koliba.
Je vybavená grilem a dalo by se v ní krásně v suchu a teple přespat.
Stačilo by jen posbírat dřevo v lese. Pokud budeme potřebovat někde složit
hlavu, tahle koliba bude jasná volba.
Vracíme se
zpátky k motorkám kolem „hlídače“, a ten opět otáčí celé své tělo našim
směrem. Asi si zhluboka oddychne, až odtud vypadneme. Ještě než opustíme tohle
místo, chci se podívat na místo, kde dříve stávala hráz klauzule. Ze svahu, ze
kterého vzhlížím na protější torzo budovy, vidím pouze několik dřevěných
pilířů, zapuštěných do dna řeky a pod sebou souměrně upravený svah, kde původní
hráz končila.
Nastartujeme
motory a pomalu sjíždíme z kopce po kamenité cestě. Asi po kilometru jízdy
zastavíme u jednoho z odpočívadel, abychom se v klidu naobědvali.
Petr je stejně jako já polívkový, takže oba vytahujeme sáček a čekáme na vroucí
vodu. Během oběda mi vypráví své zážitky, co navštívil a viděl, když tu byl
naposledy a také navrhuje, abychom dnes navštívili Ivana, kvůli kterému tuto
cestu vlastně absolvuje. Má dokonce s sebou fotky, které by mu rád osobně
předal a zároveň věří, že budeme moct u Ivana přespat.
Po obědě
sbalíme veškeré věci, nastartujeme a já se pomalu rozjíždím vpřed. Asi po
dvaceti metrech se podívám do zpětného zrcátka a vidím, že Petrova motorka leží
na zemi. Okamžitě zastavím a spěchám k němu vyzvědět, co se stalo.
„Ále, nějak mi to podklouzlo na kameni, nebo co,“ říká Petr
s úsměvem nad ležící motorkou.
„Tak alespoň lom rukama a panicky řvi jaká je to hrůza,“ dělám si
legraci. Pak ale starostlivě vyzvídám, zda je v pořádku a pomůžu mu
postavit motorku na kola. Bylo veliké štěstí, že se to stalo při rozjezdu
v téměř nulové rychlosti. Pád utlumily řídítka a hlavně boční kufr, na
kterém spočívala veškerá váha stroje. Po ohledání jsme kupodivu nezjistili
žádnou škodu a můžeme nerušeně pokračovat dál.
Vracíme se
zpátky k hlavní silnici, kde odbočíme doprava a proti proudu řeky se
dostáváme na konec Národního parku. Stojí zde několik stánků
s občerstvením a nezbytnými suvenýry. Za stánky je příjezdová cesta
přehrazená závorou, u které vybírají poplatky za návštěvu parku. Vládne tu
docela čilý provoz, převládají dodávky nad osobními vozy.
Všimnul jsem
si, že Ukrajinci milují dodávky. Možná proto, že se do nich hodně vleze.
Samozřejmě tu také můžeme vidět staré zrezivělé Lady, ale výjimku netvoří ani
luxusní Mercedesy. Co se týká motocyklů, velká poptávka je po tzv. pitbike
(pitbajků), což jsou malé lehké krosky. Někdy se jim také říká dirtbike –
špinavý motocykl, z důvodu jeho využívání jízdy v terénu. Motocyklistů
(mopedistů) je tu opravdu hodně. Ono není divu, protože silnice jsou
v takovém stavu, kdy jízda automobilem představuje riziko zničení tlumičů
a náprav. Motocyklisté většinou vůbec nemívají přílby, někdy ani brýle a viděl
jsem i několik, kteří za jízdy kouřili cigaretu. Občas pobaví, když spatříte na
takovém mopedu i starou babku v barevném šátku, jak závratnou rychlostí
brázdí kamenité silnice v této oblasti.
„Tak tady, na tomto místě kde stojíme, je konec civilizace,“ otočí se
Petr ke mně a zároveň vyzývá, abych ho následoval, protože mi chce ukázat
„pravěk“. Projedeme kolem parkoviště a za ním končí asfalt. Následuje široká,
řekl bych polní cesta, plná výmolů a děr naplněných dešťovou vodou, vedoucí do
obce Svoboda. Během pomalé jízdy potkáme muže vedoucí koně a cyklistu. Je to
jako návrat do minulosti.
Zastavíme na
okraji obce u pravoslavného kostela. Obec Svoboda má být jednou z nejkrásnějších
vesnic Zakarpatí. Svůj název údajně dostala kvůli nevolníkům, kteří utíkali do
těchto míst za svobodou. Domečky vesnice jsou rozesety ve svazích hor, kam až
oko dohlédne a nevedou k nim žádné přístupové cesty. Je tu jen jedna
jediná, a to ta, na které stojíme. Za obcí už žádná cesta nepokračuje. Možná
proto si vesnice žije svým vlastním životem bez narušení a návalu zvědavých
turistů.
Podél
„silnice“ stojí mnoho zajímavých dřevěných staveb, jako vyčarovaných
z pohádek. Bez bližšího ohledání by člověk řekl, že je to perfektně zachovalý
přírodní skanzen, avšak opak je pravdou. Většina těchto staveb slouží jako
garáže nebo sklady. Nedokážu si přestavit život v této vesnici
v zimním období. Stačí mi představa každodenního výšlapu zdejších obyvatel
k některému z domků.
Vracíme se
zpět a zhruba po deseti kilometrech jízdy, v Siněvirské Poljaně, nacházíme
u silnice dřevěnou česko-ukrajinskou hospodu. Zaparkujeme naproti vchodu, a sotva
sundáme přílby, uslyšíme tichou ukrajinskou hudba, vycházející někde
z ukrytých reproduktorů, lákající ke vstupu. Hospoda je klasická koliba,
kterých tu je bezpočet. Uvnitř je zařízená dřevěnými lavicemi a stoly
s pruhovanými ubrusy. Stěny koliby jsou „ozdobeny“ papírovými bankovkami,
popsanými různými vzkazy návštěvníků. Jsou jich stovky, přilepeny kam až ruka majitele
dosáhla. Mezi bankovkami doslova zanikají obrazy a kroj umístěný u barového pultu.
Nemůžu si pomoci, ale ukrajinská pestrobarevnost a výzdoba na mě působí
přeplácaným a kýčovitým dojmem. Uprostřed koliby stojí kamenný gril se
zavěšeným odsávačem, který je zároveň ve studených měsících využíván jako zdroj
tepla pro celou kolibu. Abych nezapomněl, čepují zde Starobrno.
Příjemná paní
za pultem v nás okamžitě poznává Čechy. Objednáme si kvas a ukrajinský
boršč, o kterém Petr básní už od prvního setkání. A má pravdu, je výtečný. Jako
druhý chod si dáme místní specialitu, uzené maso s opečenými bramborami.
Po vydatné husté polévce, sotva všechno zkonzumujeme.
Nedaleko
odtud se nachází medvědí rehabilitační centrum, kam máme nyní namířeno. Motorky
odstavíme k dřevěné ohradě, u odbočky k rehabilitačnímu centru. Dále
pokračujeme raději pěšky, protože prudký kopec plný šotoliny nebudí příliš
důvěry. U pokladny zaplatíme poplatek a pak můžeme nerušeně pozorovat medvědy
skrz vysoký drátěný plot, před kterým je z důvodu bezpečnosti ještě nízký
dřevěný.
Centrum bylo
zbudováno pro týrané a zabavené medvědy z cirkusů na ploše 1 ha. Původně
prý začali se dvěma medvědy a v roce 2012 už jich bylo pět. Občas lidé
najdou opuštěné medvědí mládě a přinesou jej právě sem, jako do nějakého
útulku. V současné době centrum obývá 15 medvědů hnědých. V případě,
že se medvědi spáří, jejich mláďata jsou vypouštěna do volné přírody. Můžeme
zde vidět od malých medvídků až po obrovské huňáče.
Když se
vracíme zpátky k motorkám, už z dálky vidíme dvě krávy, které je se
zájmem okukují. Stojí na silnici tak nešikovně, že projíždějící auta musí
zpomalit nebo zastavit, aby nedošlo ke srážce. Krávy auta vůbec nevzrušují a
dál nerušeně zírají s mlaskajícím přežvykováním na naše stroje. Po chvíli
to jednu přestane zajímat a popojde k ohradě mezi stromy, kdežto ta druhá
stojí jako zhypnotizovaná.
Přijdeme
k motorkám a Petr nastartuje. Já ať dělám, co dělám, motor ne a ne
naskočit. S takovou si brzy vymlátím baterku.
„To vypadá jako by tam nešel benzín,“ přemýšlí
Petr nahlas. Zkouším nastartovat se sytičem, ale ani to nepomáhá. Moc dobře
vím, že benzín v nádrži je, ale pro jistotu zacloumám motorkou.
Z nádrže se ozývá zvuk šplouchající kapaliny.
„Zkus tam dát rezervu,“ radí Petr „a když to
nepůjde, budeme muset vyčistit ventil.“
Otočím
kohoutem na rezervu a v duchu se modlím, aby motor naskočil. Zmáčknu
spouštěč.
„Bingooo,“ motor naskočí téměř na „drc“. Mám radost, že tu nebudu muset
vyhledávat pomoc nebo rozebírat motorku. Shodou okolností, jak motor naskočil,
zhypnotizovaná kráva odchází přes silnici, kde si vyhlédla trs krásně zelené
traviny. Silnice je volná a my můžeme vyrazit.
Po 20 km
jízdě údolím, po proudu řeky Terembly, vjíždíme do Koločavy. Koločava leží na
jižní hranici Siněvirského národního parku, sevřená mezi hřebeny Poloniny
Piškoňa a Krásna, v podhůří Boržavy. Je známá především z knihy Ivana
Olbrachta – Nikola Šuhaj loupežník, který se v této vesnici narodil a má
tu i svůj hrob. Tahákem turistů je mimo hrobu loupežníka a hrobů českých četníků
jím zabitých, dřevěný kostel svatého Ducha, muzeum Ivana Olbachta, muzeum České
školy, četnická stanice nebo skanzen Staré selo.
Projíždíme
Koločavou a zastavíme u hostince Trembita. Právě v tomto hostinci by měl být
Ivan, za kterým jedeme. Vstoupíme do prázdného lokálu a hledáme obsluhu. Po
chvíli se za výčepem objeví sympatická slečna. Nejprve nechápe, proč chceme
Ivana, ale když Petr vysvětlí, že se znají, pookřeje.
„Ivan bohužel tady není. Je někde na cestách a vrátí se až zítra
večer.“
Je to obrovské
zklamání pro Petra, protože se na něj těšil a absolvoval tuto výpravu hlavně
proto, aby Ivana viděl. Nicméně předává fotografie, na kterém jsou zachyceny
společné zážitky Ivana a Petra a objednává studený kvas. Posadíme se před
hostinec a přemýšlíme, kde přespat. Ivanova nepřítomnost nám trochu nabourala
plány.
Zatímco
ucucáváme studeného kvasu, napojím se na místní wifinu a dávám vědět rodině, že
jsem v pořádku, a kde se zrovna nacházíme. Petrovi vrtá v hlavě
dnešní noc, proto se vrátí do lokálu, aby se zeptal, jestli je možné se někde
v okolí ubytovat. Vrací se s úsměvem.
Nasedneme na
motorky a vydáme se pomalou jízdou do mírného kopce za hospodou. Sledujeme obě
strany ulice, abychom nepřehlédli případný poutač lákající k bytování.
Vždy, když se to Petrovy zdá dlouhé, zastaví, zeptá se na nějakou adresu a
pokaždé dostane stejnou odpověď:
„Jti vpěred!“
Po několika
desítkách metrů, zastavíme u dětí, které na nás mávají. Je to chlapec a dívenka
ve věku kolem šesti let. Chlapec se nabídne, že nás dovede tam, kam
potřebujeme. A skutečně po dalších několika metrech zastavíme u brány jednoho
přízemního domku s růžovou fasádou a dřevěným srubem v zahradě. Vypadá
jako nově postavený.
Chlapec volá
do oken, dokud nevyleze starší panímáma. Ta bohužel neví, jestli je ubytování
možné. Posílá chlapce do místního obchodu, kde pracuje snacha, která může
rozhodnout. Po chvilce čekání přibíhá paní s telefonem v ruce a jak
„zavěsí“, vybídne k otevření železné brány. Můžeme vjet do zahrady a
odstavit motorky u zábradlí malé terasy přede dveřmi domu. Ukáže nám pokoj
v podkroví ve srubu a zároveň upozorní na sousedy, kteří tu jsou na
dovolené. Pak vysvětlí, proč telefonovala. Ptala se prý sousedů, jestli jim nebudeme
vadit.
Vybalujeme
věci z motorky, když se u brány objeví dva chlapi. Jeden je kníratý a rychlým
krokem se blíží k nám s napřaženou pravicí. Pán domu, hlava rodiny.
Následuje hlučné přivítání, jako bychom tu už někdy byli.
„Pajdi, kak u vas gavarytě? No, poďme do baraku,“ rozesměje se
a netrpělivě čeká, dokud si neodložíme.
Posadí nás do
skromně vybavené místnosti a okamžitě nalije kořalku.
„Na družbu!“ zazní společnou řečí na přípitek.
Je to nějaká
pálenka s naloženým kořenem byliny, a jelikož nevím, co to je, nazvu ji
„kořenovice“. Samozřejmě tím sklidím smích, ale nakonec se tento název pro
dnešní den ujímá.
„Kak vaše imeni – meno? Ja sem Mykola,“ představí se
pán domu a opět nalije skleničky. Během představování vyzve manželku, aby dala
něco k nakousnutí, protože popíjet bez jídla na Ukrajině prostě nejde.
Žena přináší nakrájený domácí sýr a chleba. Sýr je výborný.
Petr odchází
pro slivovici a nabízí ji hostiteli jako dárek. Ten slušně poděkuje a ihned ji
otevře se slovy:
„Toto dněs buděme piť a až dojde, můžeme pokračovat v korenici!“
Za hlasitého
smíchu ho opravím: „kořenovici!“
„Tak! Korenovici,“ ukončí Mykola rozmluvu a s chutí převrátí skleničku se
slivovicí do sebe. My ostatní jej následujeme.
Během veselého
klábosení postupně poznáváme všechny členy rodiny. Seznámíme se dokonce se
švagrem, co přijel na kus řeči a pak se synem, který je tu velmi oblíbený. Je
to známý zpěvák. Mykola nám představuje jeho tvorbu na internetu v mobilním
telefonu a je na něj viditelně pyšný.
Petr si
všimne zavěšených hodin na zdi a nedá mu to, aby se nezeptal, jaký čas vlastně
tady uznávají. Jestli Kyjevský nebo evropský. Odpověď je nečekaná:
„Někto Kyjivský někto europsky, kak kto chce,“ vysvětluje
Mykola, „my se dycky domluvíme.“
Mezi řečí na
sebe prozradí, že je starosta Koločavy a socha, před vchodem do skanzenu Stare
selo, znázorňující Nikolu Šuhaje, byla vytvořena podle něho. Stál totiž modelem
při její tvorbě. Musíme uznat, že určitá podoba tu je.
Čas pokročil
a manželka Mykoli začíná být nervózní. Proto Mykola bere láhev a kytaru a jdeme
společně do kuchyňky srubu. Tam do nočních hodin za zpěvu ukrajinských lidových
písní udržujeme „družbu“, dokud celou láhev nevyprázdníme. Pak se rozejdeme a
ulehneme do pohodlných postelí v pokoji provoněné dřevem.
Den čtvrtý
Ráno mě budí
kokrhání s tlumeným kvičením hladových prasat z chlívku. Uvařím kávu a
uvelebím se na balkoně. Petr se ještě chvíli chce válet v posteli a připojen
k místní wifině surfuje po internetu.
Dnes bude
nádherný den, cítím se skvěle. Nebe je bez mraků, lehký vánek třepotá lístky
jabloní a v protějším svahu hory vidím pasoucí se krávy, které brzy ráno
vyhnali obyvatelé Koločavy. Stráň je dost prudká, tak si říkám, jak se tam ty
„holky“ vůbec udrží.
Nastává čas
odjezdu. Mykola musel odejít za nějakou prací, tak se před odjezdem loučíme na
zápraží se zbytkem rodiny. Vyrazíme cestou necestou nahoru do táhlého kopce.
Míjíme různá stavení, vedle nichž jsou zaparkovaná auta staršího typu včetně
legendárního nákladního automobilu ZIL 131. Zily nás provází po celou dobu
pobytu na Ukrajině. Ve většině případů míjíme plně naložené buď kamením, nebo
obrovskými kmeny stromů. Tyto automobily budí respekt už z dálky díky
svému robustnímu vzhledu.
Na konci
Koločavy silnice v takové podobě, jakou jí známe, končí a začíná opravdový
offroad. Ačkoli je to hlavní spojnice Koločava – Usť-Čorna, po asfaltu ani
památky. Pouze prach, kamení a vymleté rýhy od vody po vydatných deštích.
Balancujeme ve stupačkách do prudšího kopce a máme co dělat, abychom
poskakující motorky měli stále pod kontrolou. Přejíždíme ze strany na stranu a
hledáme vhodnou stopu. Zejména v serpentýnách musíme být na pozoru, nikdy
nevíme, co se za zatáčkou skrývá nebo jestli se v protisměru neobjeví vozidlo.
Můžeme jet maximálně na druhý převodový stupeň, protože rychlejší jízda by
mohla být už nebezpečná.
Pomalu se
prokoušeme kamením až k Perevalskému průsmyku (926 m), kde konečně můžeme zastavit.
Je odtud nádherný výhled do údolí Koločavy, na poloninu Krásná nebo na horu Strimbu
(1719 m). Hora Strimba se výrazně odlišuje od ostatních kopců díky kamenným
mořím na úpatí i jejím vrcholu.
Na místě, kde
se zrovna nacházíme, je turistický rozcestník se žlutou turistickou značkou.
Z cedulky vyčtu, že jsme z Koločavy ujeli pouze 11 km, ale zdálo se
mi to nekonečné. Turistické značení tu obhospodařuje Karpatský turistický
spolek se sídlem v Ostravě. Je to spolek dobrovolníků, kteří propagují
přírodní a kulturní bohatství Karpat na podporu zvýšené turistické návštěvnosti
této oblasti.
Petr
navrhuje, abychom se nasnídali, s čímž rozhodně souhlasím. Nechce se mi
jen tak odtud zase odjet, když je tu k vidění tolik krásy. Navíc je tu
klid, který narušuje pouze zpěv ptáků v oblacích. Usadíme se do jednoho ze
dvou přístřešků z výhledem do údolí a užíváme si nádherného prostředí hor.
Nedaleko od nás je ve výstavbě malá koliba a kousek za ní dřevěný kříž
s Ježíšem na kamenném podstavci. Kolem Ježíše jsou zavěšeny spletené
květiny.
Provoz tady
není takřka žádný, během snídaně projede pouze jedna dodávka. Ono se není čemu
divit, po takové cestě bych jel leda terénním vozem a pro jistotu opatřený navijákem,
kdybych náhodou někde zapadl. Ale je vidět, že místní jsou zvyklí.
Po snídani se
sbalíme a vracíme stejnou cestou zpět do Koločavy. Z kopce je třeba
v tomto terénu daleko větší opatrnosti, a když dojedeme zpět na asfalt,
hlasitě si s úlevou oddechnu. Máme to nejhorší za sebou a bez úhony.
Za hospodou
před mostem odbočíme vlevo a zastavíme až u PV3S zapíchnuté do svahu před
skanzenem Staré selo. Ta „vejtřaska“ je snad na každé fotografii, která je
zveřejněna turisty, co navštívili skanzen v Koločavě.
Muzeum (skanzen)
Staré selo, vzniklo v roce 2007, za účelem přitáhnout do obce co nejvíce
turistů. Myslím si, že svůj účel plní na jedničku. V muzeu můžeme vidět,
jak vypadaly vesnice na přelomu 18. a 19. století. Úpatí hory na zelené louce
je posázeno dobovými chalupami s expozicí jednotlivých řemeslníků a jejich
používanými nástroji. Najdeme tu kovárnu, ševce, mlýnici, truhlárnu, ale i
školu, pivnici nebo chlívek vybavený vycpaným divočákem. Na všechny vystavené exponáty
je možné si sáhnout, nejsou to věci pouze na dívání.
Dolní část
areálu je vyhrazena pro muzeum lesní železnice s úzkokolejnou tratí. Mimo parní
lokomotivy GR 6-286, která tomu všemu dominuje včetně připojených vagónů,
můžeme vidět i motorové vozy a drezíny z padesátých let minulého století.
Musím říct,
že to ve mně zanechává rozporuplné pocity. Na jedné straně úžasné prostředí,
dobrý nápad, zajímavá expozice, ale na straně druhé je to neucelené a zmateční.
Připadá mi to zvláštní, jako by člověk nevěděl, z jakého důvodu sem vůbec
přišel. Skanzen, jehož součástí je muzeum železnice, dřevěné povozy a vše
završené pietním místem padlích hrdinů z 2. světové války mi nějak nejde dohromady.
Ale je to pouze můj osobní pocit.
Po prohlídce
usedneme na stroje a zamíříme k centru obce. Zde se dáme doleva na
Merešor, ale zastavíme zhruba po dvou stech metrech u bunkru náležejícího do
Arpádovy linie. Starší průvodce zrovna ukončil prohlídku a vede své návštěvníky
do druhého bunkru. Vyzve nás, abychom počkali, ale otevře nám železnou branku vchodu.
Ocitneme se v krytém okopu zapuštěném do svahu kopce. Je to takové „předsálí“
samotného bunkru. Stojí zde dřevěná lavice, na které leží několik starých
vojenských přileb. Jakmile se průvodce vrátí, musíme si z bezpečnostních
důvodů jednu z přileb nasadit. Pak teprve otevře pancéřové dveře, kde se
nachází tmavý prostor plný vojenských věcí z 2. světové války.
Díky nízkému
stropu musíme být shrbeni a občas jsme rádi, že tu přílbu máme. Naše pohyby
jsou doprovázeny typickým dutým zvukem kovu přílby o betonový strop bunkru.
V bunkru není osvětlení a tak každý exponát, o kterém mluví, osvítí slabým
světlem baterky. Když zjistí, že jsme
Češi, neopomene vyzdvihnout české zbraně, kterými jsou oba bunkry vybaveny.
Následuje
prohlídka druhého bunkru. Tentokrát už nemusíme mít přílby, protože strop je
dostatečně vysoký. Bunkr je vybavený kulometem vz. 37 československé výroby,
které nám Němci zabavili za okupace. Bohužel je v žalostném stavu. Vlhko a
nedostatečná konzervace udělali své. Zbraň sžírá koroze.
Na závěr
prohlídky se před bunkry rozloučíme s průvodcem a vracíme se zpět do
centra obce, kde odbočíme doleva. Petr zastaví u české hospody s názvem
Četnická stanice. Je to hospoda, jejíž název nelze přehlédnout, protože je
psaná latinkou. Kromě jídla a pití nabízí i ubytování. Je to bývalá
prvorepubliková četnická stanice, která byla postupně předělána na restauraci a
penzion. Majitelé mluví česky a hospoda má i svojí vlastní turistickou známku.
Navíc nabízí k prodeji upomínkové předměty a hlavně trika, podle kterých
se pozná, kdo tuto hospodu navštívil.
My však do
hospody nejdeme a pokračujeme dál na Siněvir. Po cestě zastavíme u jedné
z dřevěných lávek, přes řeku, kterých je tu bezpočet. Lávky jsou úzké,
stavěné pouze pro jednoho člověka, a když se na ně vkročí, tak od třetiny její
délky se rozhoupou. Naštěstí nebývají vysoké, takže to není až tak nepříjemný
pocit.
Další
zastávka je v Siněvirským průsmyku u stánku s občerstvením, kde jsme
byli včera. Zde se naobědváme. Tentokrát vytahuji vepřovku, na které si opravdu
pochutnáme. Je to jako na čundru. Kolem nás projedou motorkáři na BMW, podle
značek jsou to Češi. Vzájemně se pozdravíme a trojice mizí v zatáčce.
Myslel jsem, že se zastaví a pokecáme, ale asi mají na pilno nebo tento průsmyk
už znají. Jinak se mi nechce věřit, že by nezastavili.
Sjíždíme po
rozbité silnici dolů na Mižhirju, potom přes Saimu, Ripiny a Bukovec do obce
Pylypec. Během cesty obdivujeme kostely. Každá obec má dva a někde dokonce tři
kostely vzdálené od sebe jen pár desítek metrů. Jejich pozlacené cibulovité
věže svítí už zdaleka, jak se do nich opírá slunce. I když je tu bída a
nedostatek financí, jsou obyvatelé schopni dát do kasičky poslední peníze, co
mají. Všechny kostely co jsme viděli za celou svou pouť, mají nové fasády a pozlacené
věže. Hodně jich je také ve výstavbě. Je vidět, že Ukrajinci jsou hodně
nábožensky založený národ.
Na konci obce,
v údolí mezi poloninou Boržava a pohořím Verchovina, stojí hotel U lva. Je
to pro české motorkáře hodně profláknuté místo o čemž svědčí i malá nástěnka na
sloupu před vchodem do restaurace. Její vitrína je polepená samolepkami různých
motorkářských spolků, klubů, ale i jedinců vlastnící nebo propagující nějakou
firmu.
Zastavíme u
brány a skoro současně se objeví sympatická blondýna z nízké dřevěné
budovy, za kterou se schovává venkovní posezení. Petr se zeptá, jestli mají
otevřeno.
„Máme,“ odpoví stručně a česky.
„Máte volné pokoje?“
„Máme,“ ozve se podruhé.
„Můžeme se ubytovat na jednu noc?“
„Můžete.“ Po této odpovědí se všichni nahlas zasmějeme. Otevře bránu
dokořán a nasměruje nás k přístřešku, pod který máme zaparkovat. Ještě
upozorní, abychom tam nechali místo pro další tři.
Jestli to
nebudou ti tři, co jsme je zdravili v průsmyku? Pomyslím si.
Blondýna
zavře bránu a přichází s nataženou pravicí.
„Já jsem Natálka,“ představí se s nepatrným ukrajinským přízvukem. Dostaneme
útulný pokoj v přízemí přilehlé dependenci. Je celý obložený dřevem a
s vlastním sociální zařízením. Areál hotelu U lva tvoří penzion, u něhož
je ve výstavbě hotel, kuchyni, která zásobuje jak restauraci uvnitř penzionu,
tak venkovní posezení, saunu, dependanci a velký prostor u potoka, kde se můžou
ubytovat ti, co pohrdají luxusem a spokojí spaním ve stanu.
Po vybalení
usedneme do stínu deštníku venkovního posezení. Objednáváme si u Natálky pití,
když se najednou objeví její manžel s lahví vodky v ruce.
„Já jsem Leonid,“ představí se a položí láhev na stůl, pak zmizí v restauraci. Po
chvilce se vrací se skleničkami a vybídne nás:
„Na, nalejte si!“ A opět zmizí tam, odkud přišel.
Petr prozatím
odmítá a já samozřejmě nepohrdnu. Naliju si půl skleničky a lehce ucucnu.
Leonid se vrací s objednaným pitím, a když uvidí, že v láhvi neubylo,
ihned spustí:
„Cožpak takhle se pije vodka? Vy neumíte pít vodku a jedete na
Ukrajinu?“ kroutí
hlavou.
Během jídla si
k nám přisednou postarší muž se ženou. Jsou to Češi. Prozradí, že tu mají
už několikátou dovolenou a právě tuhle si udělali na kolech. Zdolávají místní
kopce a obdivují krásy z pedálů a sedla svých bezmotorových ořů.
K večeru
se vrací tři motorkáři z vyjížďky a opravdu to jsou ti, které jsme
zdravili. Ani se neunavují s převlékáním a ihned usedají tak jak jsou
k našemu stolu. Jsou to kluci z Prahy a podle řečí, tu také nejsou
poprvé. Začíná hlučná debata a zábava se rozjíždí.
Jakmile jsou
všichni obslouženi, přisednou k nám i Natálka s Leonidem. Zábava je
v plném proudu. Předháníme se ve vtipných hláškách, vzájemně si vyprávíme
příběhy z cest a doporučujeme si návštěvu zajímavých míst až do pozdních hodin.
Jako první opouštíme společnost, protože nás ráno čeká dlouhá cesta. Ostatní
zůstávají.
Den pátý
Ráno se nám
vstává trochu ztěžka. Natálka nás vítá servírovanou snídaní a nevidím na ní
žádné známky únavy. Obdivuji ji. Postupně přichází i ostatní přátelé
z předešlé noci, ale na těch už rozhodně únava znatelná je. Někteří
dokonce spali v jiném pokoji, protože se nedostali do toho svého. Včera před
vyjížďkou předali klíče do úschovy Leonidovi a než se šlo spát, zapomněli si je
opět vyžádat. Naštěstí byly nějaké pokoje otevřeny, tak si prostě ustlali tam,
kde bylo volno.
Po snídani si
necháme zesumírovat útratu a nestačíme valit bulvy. Veškerá únava je pryč a
přichází jasné prozření.
„Však nějaká vodečka taky byla…“ argumentuje Leonid. Přiznávám,
večer se objednávala jedna láhev vodky za druhou a pilo pivo, ale my žádnou
láhev neobjednali a už vůbec bychom nezvládli tolik piv, co na lístku bylo
čárek. Navíc Petr vodku ochutnal jen jednou a piva měl všeho všudy tři, a
kdybych tohle všechno vypil sám, co bylo na lístku, asi by mě museli rovnou
zakopat.
Nechceme se
hádat. Vytáhneme peníze všech měn, co máme (hřivny, eura i české koruny) a
zaplatíme. Bůhví co čeká na lístku ty ostatní. Skromně a naivně doufám, že
noční objednávané láhve vodky Leonid poměrnou částí rozepsal mezi všechny
zúčastněné, a proto na lístku to udělalo takovou útratu. Avšak ty piva podle mě
rozhodně přehnal. Petr to zhodnotil slovy:
„Jak se zdá být něco perfektní a navíc, je-li to hodně profláklé místo,
smrdí to vždycky průserem. Navíc taková družba, co byla v noci, smrděla už
od samotného počátku.“
Tak pro
příště máme ponaučení. Přesto všechno jsme na toto místo nezanevřeli a
vzpomínáme na Natálku i Leonida v dobrém. Bereme to jako svoje osobní selhání.
Dnes chceme
opustit Ukrajinu a přejet hranice na Slovensko. Vyrážíme horskou krajinou, po
silnici plné výtluků, vstříc dalšímu dobrodružství. V obci Podobovec
míjíme nádherný dřevěný kostel sv. Mikuláše ze 17. století. Je to prý
jeden z mála kostelíků v této oblasti, který nebyl poškozen. Bohužel
nezastavujeme, abychom si jej prohlédli, a pokračujeme na Volovets.
Volovets se
nachází severně od masívu Polonin Borzhava, v údolí řeky Vicha na Vysočině
Ukrajinských Karpat. Žije tu něco málo přes 7000 obyvatel. V roce 1930 zde
nalezli dva poklady s 23 kusy bronzových a 5 kusy zlatých předmětů, které
potvrdili osídlení oblasti už v době bronzové (na konci 2. tisíciletí př.
n. l.). První zmínka o obci se však datuje na rok 1433. Za obcí projedeme
několik nepřehledných serpentýn a pak rovinka až do Nyžni Voroty.
V Nyžni
Vorotě se chceme napojit na silnici E50. E50 je třetí nejdelší evropská silnice
1. třídy, dlouhá 6000 km. Začíná ve Francii a protíná Německo, Česko,
Slovensko, Ukrajinu do Ruska. V České republice tato silnice tvoří D5
z Rozvadova do Prahy, v Praze pokračuje jako D0 a napojí se na D1 až
za Brno (exit Holubice), kde vede přes Uherské Hradiště k slovenským
hranicím u Starého Hrozenkova.
Zastavíme na
křižovatce, kde uprostřed silnice stojí dřevěná budka se sídlem silniční
hlídky. Průjezd kolem této budky je z každé strany zúžen betonovým
zátarasem, aby kolem ní mohlo projet vždy jen jedno vozidlo. U budky stojí dva
přísně vyhlížející policisté v modrých uniformách se zelenými reflexními
vestami, sledující provoz. Projedeme kolem nich pomalou jízdou a musím uznat,
že jsem si opět zhluboka oddychl. Jeden z policistů ostřížím zrakem po
celou dobu průjezdu sledoval každičký náš pohyb a čekal jsem, že nás vyzve
k zastavení. Naštěstí se tak nestalo a my můžeme pokračovat nerušeně za
svým cílem.
Konečně
„pořádná“ silnice. I když slovo „pořádná“ musím dát do uvozovek, je to však silnice,
na které to můžeme konečně rozjet. Provoz je tu jako na dálnici a odpovídá tomu
i rychlost, která se pohybuje okolo 110 km/h. Ačkoli se zde jezdí rychle, je
třeba dbát zvýšené opatrnosti. Není totiž žádná výjimka, kdy se uprostřed pruhu
nečekaně objeví díra. Kolikrát tak velká, že by do ní zapadlo kolo motorky až
do poloviny. Nechtěl bych tudy jet v noci. Raději udržuji větší odstup od
Petra, abych mohl případně v čas zareagovat.
Zastavíme až po
60 kilometrech jízdy, u vchodu Krasnogorského kláštera na počest všech svatých.
Zaujaly mě jeho zeleno-bíle fasády a naleštěné pozlacené cibulovité kopule,
svítící do dáli. Jde o ryze mužský klášter postavený v roce 1995 na
Červené hoře u okraje Mukačeva. Otevřen byl v roce 2006. Tento klášter je
znám především díky zázraku s ikonou Matky Boží. O Velikonocích byla ikona
ozdobena bílými liliemi, které po čase uschly. Když je chtěli uklidit, na
suchých stonkách opět rozkvetly květy a vydávaly příjemnou vůni. Doposud tento
jev nedokázal nikdo vysvětlit.
Z návrší,
na kterém stojím, je vidět i do postranních ulic Mukačeva. Cesty v ulicích,
jsou jako všechny co jsem viděl na Ukrajině, bez asfaltu. Bývají buďto klasické
prašné (polní) nebo vysypané kamením. Asfalt se používá pouze na hlavních
tazích, což mě trochu u takového města jako je Mukačevo udivuje.
Máme ještě
hodně před sebou, musíme popojet. Mukačevo opouštíme severozápadním směrem.
Následuje nekonečná rovina mezi poli, lemovaná pouze listnatými stromy. Je
skoro bezvětří a slunce dostává sílu. Naneštěstí se před jeho paprsky nedá
nikde skrýt.
Užhorod
míjíme podél jeho východní straně. Směrovky k hraničnímu přechodu Petra
nechávají zcela chladným, protože na velkých hraničních přechodech bývá dlouhá
čekací doba na odbavení, proto míříme na některý z těch menších.
Užhorod mě
překvapil svojí velikostí. Nevím proč, ale měl jsem vždycky v sobě zafixované,
že se jedná o malé městečko, a přitom je to město s více než 116 000
obyvateli. Jeho název je odvozen od řeky Už, která městem protéká. Mezi lety
1919 a 1938 byl Užhorod hlavním městem Podkarpatské Rusi, tehdy součásti
Československa. V roce 1938 se na základě Vídeňské arbitráže celá jižní
část včetně Užhorodu stala součástí Maďarska a po II. světové válce byla celá
Podkarpatská Rus předána Sovětskému svazu. V roce 1991 vyhlásila Ukrajina nezávislost.
Zastavíme asi
dva kilometry od Užhorodu, protože potřebuji přestávku. Nejenže se hlásí únava,
ale také lidská potřeba. Odbíhám do kukuřičného pole u silnice. Musí na mě být
úžasný pohled, protože po cestě odhazuji zbytečné svršky, je to opravdu akutní
případ. Když se po chvíli vracím zpátky k silnici, sbírám rozházené věci a
musím se nahlas zasmát. Ze všech stran ze mě čouhají dlouhé zelené kukuřičné
listy.
„Tě vyhnal divočák?“ zeptá se Petr. Popravdě mi to blesklo hlavou, sotva jsem se
ocitnul mezi klasy. Stejnou rychlostí jakou jsem tam vběhl, jsem se taky
vrátil.
Když už
stojíme, vytáhnu čokoládový croissant a lehce posvačím. Zároveň si určíme,
kterým hraničním přechodem opustíme Ukrajinu. Dnes se chceme dostat do
Dukelského průsmyku, proto volíme přechod Ubľa. Není velký, předpokládáme malou
čekací odbavovací dobu. Nasedneme na stroje a zastavíme po 40 km před tabulí
oznamující hraniční přechod.
Vypadá to, že
tu přeci jenom nějakou dobu strávíme, proto vypneme motory a zbavíme se
propocených bund. Před námi je pět osobních aut, ale to jen před závorou, za ní
je nejméně dvacet dalších.
Za námi
zastaví auto se třemi slovenskými seniory. Dva muži a žena. Ihned se
s námi dají do řeči. Klasické dotazy typu: odkud jsme, kam jedeme, jaká
místa jsme navštívili, přejdeme na politiku obou zemí, a nakonec probereme,
jaké jsou zkušenosti s přechodem hranic s Ukrajinou. Jeden
z těchto seniorů vždy dokončí myšlenku slovy: „…. naozaj je to čudo.“
Hranice se
Slovenskem vypadají, jako v dobách železné opony. Holý průsek lesem
ohraničený z obou stran plotem s ostnatým drátem a vyšlapanou
cestičkou pohraničníků, kteří neustále hlídají tento kousek země. Průsek je
stejně široký, jako je vzdálenost mezi závorami před námi.
„Pozerám na ten plot, rovnaký ako za komačou, naozaj čudo,“ doplní
senior.
Jakmile se
dostaneme za závoru, přichází ukrajinský celník a vybere od celé kolony
doklady, aby urychlil proces. Po půlhodině je přináší zpět. Odbavení ze strany
Ukrajinců je tentokrát rychlé, problémy dělají Slováci.
Po třech
hodinách se konečně dostaneme k slovenským celníkům. Přichází velmi nepříjemně
vyhlížející žena ve středních letech a ihned se odměřeně vyptává: „Niečo na preclenie?“
Odpovídám
popravdě, že nemám k proclení vůbec nic, ale vezu zbytek nedopité
slivovice, kdyby mělo dojít k prohlídce. Nad touto informací pouze mávne
rukou a žádá otevření zavazadel připevněných na motorce.
„Osobné věci?“
„Ano,“ odpovídám vystrašeně. Sice nic zakázaného nevezu, ale nechtěl
bych tu všechno vybalovat.
Nakonec chce
nahlásit najeté kilometry z tachometru a momentální obsah benzínu
v nádrži. Vše zapíše do notýsku, pak odchází.
Slováci jezdí
na Ukrajinu především pro levné cigarety, alkohol a hlavně benzín. (Pro
představu, benzín je oproti cenám v Česku asi o deset korun levnější.) Aby
mohli benzín převézt, musí mít prokazatelně najeté nějaké kilometry po
vnitrozemí, protože nejde si jen tak na Ukrajině natankovat a zase se vrátit
zpátky na Slovensko. Jsou daná určitá pravidla, která se musí dodržovat.
Maximálně jednou za sedm dní do nádrže plus 10 litrů do kanystru.
V případě, že jedete častěji nebo berete víc, vztahuje se na benzín
spotřební daň a clo. Je to stanoveno zákonem s platností od 1. ledna 2013.
Konečně máme
nepříjemnou proceduru za sebou. Rozloučíme se se seniory a opouštíme hraniční
pásmo. Tím končí naše návštěva Ukrajiny. A nyní bych si měl odpovědět, jestli
to byla či nebyla cesta do minulosti.
Osobně si
myslím, že Ukrajince hodně podceňujeme. Nechci je nikterak obhajovat, ale
určitě nejsou zaostalí, jak si tu hodně lidí myslí. Nedávno jsem viděl dokument
o Ukrajině, o místech, které jsme zrovna navštívili, a nestačil jsem se divit.
V dokumentu udělali z místních lidí opilce, žebráky a omezence žijící
v 18. století, bez mobilního signálu nebo televize. Ale není tomu tak. Televizi
mají všichni, ale moc ji nesledují. Mají raději, když se můžou bavit. Je pro ně
mnohem lepší osobní kontakt s rodinou nebo lidmi, které mají rádi a
užívají si společných chvil. Přitom hrají na hudební nástroje, zpívají, tančí a
veselí se.
Mobilní
telefon? Ten používají zcela běžně. Za
celou dobu působení na Ukrajině se nám nestalo, že by někde nebyl signál. Ani v horách
či průsmycích, které jsme navštívili. Signál byl zkrátka všude, jako je tomu u nás.
Co se týká
internetu, tak ten mají snad všude. V každé domácnosti, v hotelích či
penzionech a dokonce i v malých vesnických koloniálech. Není pravda, že by
byly odříznuti od světa. Zajímavé mi
přišlo, že skoro žádná wifina nemá heslo a když už, tak zcela jednoduché.
Například jméno majitele s popisným číslem domu, nebo název hostince, kde
se nachází. Pokud není heslo, stačí požádat majitele wifiny a on rád heslo
poskytne, aniž by se ptal, nač jej potřebujete.
Jediné co
trochu zaostává v přetechnizované společnosti, jakou ji známe my, je
platba kartou. Kartou se na Ukrajině
samozřejmě platit dá, ale ne všude. Mají raději hotovost. Stává se, že ačkoli
se v prodejně nachází terminál, přesto musíte zaplatit hotově, protože
terminál má fiktivní závadu. Není tomu dávno, kdy jsme sami nechtěli platit
kartou. Nezdálo se nám to bezpečné a přeci jen pocit, mít peníze v ruce,
byl přirozenější, než mít v ruce platovou kartičku.
Ukrajinci
jsou velice družný národ. Mají k sobě tak nějak blíž. Možná je to dáno životním
stylem, možná náturou. Jak už jsem napsal, chtějí se bavit. Využívají každou
příležitost, aby mohli být v nějaké společnosti. Čím víc lidí, tím líp. Ano,
hodně lidí si řekne, že je to záminka ke konzumaci alkoholu, ale oni to vidí
jinak. Ten alkohol je pouze doplněk zábavy nikoli jeho příčina. A ještě
k tomu, jak jsem zmínil dokument, který z Ukrajinců dělá alkoholiky,
nikde jsme nepotkali jediného opilého člověka. A ruku na srdce, nepotkal někdy,
kdokoli z nás v Čechách, nějakého opilého člověka? Je to známka
alkoholismu, když třeba jednou za rok v rámci oslavy to trochu přežene? Je
známka jednoho či dvou lidí v podroušeném stavu toho, že by byl celý nárok
alkoholiků?
Majetkové
poměry jsou na Ukrajině stejně tak patrné, jako u nás. Viděli jsme chatrče i
honosné vily. Ukrajinci se v oblasti Siněviru hodně zaměřují na výstavbu
srubů. Krásně to esteticky zapadá do přírody a vytváří jakousi nostalgii. Navíc
je to dostupný materiál a hlavně to láká turisty. Ti, kteří jsou alespoň trochu
při penězích, využívají právě turistického ruchu, který za poslední léta jenom
vzkvétá, k vlastní obživě. S touto praktikou se netají ani majitelé
navštíveného hotelu U lva, kteří pochopili, že nejsnáze lze přijít
k penězům právě na turistice, a to celoročně.
Na Ukrajině
jsem viděli stařičké Žigulíky, Zily a Lady Nivy – auta, která se objevují na
všech fotkách návštěvníků Ukrajiny, ale nejsou výjimkou ani vozy jako jsou
Mercedes, Audy nebo Lexus. Ono záleží, z jakého pohledu se na to
návštěvník dívá. V horských oblastech, vzhledem k silnicím a cestám
jaké tam jsou, si těžko představit luxusní Volvo, raději bych sám zvolil vrak,
který když doslouží, můžu poslat do sběru, než lamentovat nad pokaženým
zánovním vozem. Tady jde spíše o praktičnost, kterou my můžeme vnímat jako falešný
dotyk nedávné historie. Samozřejmě, jde hlavně o peníze a hodně lidí na novější
auto prostě nemá. Jen se snažím na Ukrajinu dívat normálním pohledem, ne jako
na objekt, kdy je Ukrajina prezentována jako nějaký skanzen.
Je návštěva
Ukrajiny cestou do minulosti? Nebo si to jen namlouváme, protože Ukrajinu tak
vidět prostě chceme? Pokud to tak vidět chceme, je to dobrá zpráva. Je to
zajisté také dobrá zpráva i pro zdejší podnikatele v turistickém ruchu,
protože to bude vždy hlavním lákadlem všech turistů. Ale do jaké doby to tak
budeme vnímat? Do té doby, dokud nezjistíme, že je to tam úplně stejné, jako
kdekoli jinde? Nebo si najdeme jinou destinaci, kde se budeme opět cítit jako
v minulosti? Pro mě bude hlavním tahákem nádherná příroda. A možná je to
právě ta nedotčená příroda, která vytváří to úžasné kouzlo a pocit, že jsme se
ocitli v minulosti.
Každopádně tato expedice byla i pro mě cestou do minulosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji Vám za váš komentář